Kruispunt Oldenzaalsestraat Molenstraat Oosterstraat

In de Tubantia van vandaag 25 maart 2015 staat een artikel waar ik op “moet” reageren. Het artikel heet : “Strook voor rechtsaf op de Molenstraat blijft op de agenda”. In principe heb ik wel begrip voor de vraagstelling. Maar, als fietser zet ik er wel vraagtekens bij. Want als er een trein aankomt staan de verkeerslichten voor fietsers op GROEN. Ergo staan de verkeerslichten voor autoverkeer als er een trein aankomt op ROOD. Dus als het plan voor een strook rechtsaf op de Molenstraat er komt heeft dat grote consequenties voor het fietsverkeer. Want dan mogen de auto’s die rechtdoor willen rijden naar de Oosterstraat, of willen afslaan naar de Oldenzaalsestraat richting singel doorrijden, zij hoeven dan niet te wachten totdat de spoorbomen weer open zijn. Maar dat botst met de fietsers.

Bij het zelfde kruispunt is al jaren een situatie aanwezig die voor fietsers heel erg hinderlijk / gevaarlijk is. Komende vanaf de Laaresingel ga je richting centrum over de Oldenzaalsestraat. Aangekomen bij het kruispunt Oldenzaalsestraat / Molenstraat / Oosterstraat staan verkeerslichten. Ik zet nu even de situatie uiteen. Ik wacht voor mijn rode fietsverkeerslicht totdat hij groen wordt. Ik steek het kruispunt over richting centrum, terwijl er nog steeds auto’s vanaf de Oldenzaalsestraat ( centrum ) links afslaan naar de Molenstraat. Dat botst aan alle kanten. Oftewel de auto’s rijden door het rode verkeerslicht, of de verkeerslichten staan niet goed afgesteld. Dit probleem heb ik al 2 keer eerder aangekaart met als resultaat : Het blijft gevaarlijk voor fietsers om het kruispunt Oldenzaalsestraat recht over te steken richting centrum.

En ik wil graag reageren op het voorstel om de Fietssnelweg F 35 langs de Oosterstraat te projecteren. Er ligt daar al een bescherm fietspad, maar dat fietspad is te smal. Dat verdient de qualificatie Fietssnelweg niet. Als je onder het viaduct ( Edo Bergsmabrug, Oliemolensingel ) doorfietst, dan houdt het fietspad ineens op. Je moet dan gewoon over de Oosterstraat fietsen tot aan de Oosterbrug die over het spoor ligt. Dan begint het fietspad weer, erg smal om dat als Fietssnelweg te qualificeren. Dat fietspad wordt door heel veel mensen gebruikt om hun hond uit te laten. Ik fiets dat stuk regelmatig ( een keer per week ) en altijd kom ik hondenuitlaters tegen die op het fietspad lopen. Erg hinderlijk als je op een Fietssnelweg fietst. Dus als dat stuk fietspad als Fietssnelweg zal worden gequalificeerd dan moet er nog heel veel veranderd worden. Ik zou je willen aanraden om het hele fietspad langs de Oosterstraat eens te fietsen om het zelf te ervaren.

De laatste keer dat ik de Fietssnelweg gefietst heb vanaf de Lambertus Buddestraat tot aan de GrolschVeste moet ik mededelen dat de oversteek van de Auke Vleerstraat niet goed is voor de fietsers die gebruik maken van de Fietssnelweg. Ik schrijf het nu heel erg netjes maar eigenlijk is het kudt, inderdaad met D T. Ik hoop dat de oversteek inmiddels veranderd is, zo niet dan is er een hoop werk aan de winkel.

Beschouw deze mail als een positieve en veilige bijdrage ( discussiestuk ) aan fietsend Enschede.

Altijdfietsende groeten, Pierre Ruijter

 

 

Categorieën