N18 Varsseveld-Enschede

De N18 tussen Enschede en Varsseveld is een drukke en onveilige weg in Twente en de Achterhoek. De weg gaat door de bebouwde kom van Usselo, Haaksbergen, en Eibergen. Dat levert problemen op voor de verkeersveiligheid en de leefomgeving. Om deze problemen aan te pakken heeft de minister van Infrastructuur en Milieu in 2013 gekozen voor de aanleg en het tracé van een nieuwe N18 tussen Enschede en Groenlo. De nieuwe weg moet ook de bereikbaarheid van de regio verbeteren en daarmee de economische ontwikkeling stimuleren.

De nieuwe autoweg doorsnijdt veel landelijke wegen en fietspaden. In een aantal gevallen wordt de doorsnijding opgelost door de aanleg van bruggen en fietstunnels. Vaak betekent de nieuwe weg ook omrijden.

De Fietsersbond had al in dec 2011 een zienswijze ingediend op initiatief van de afdeling Enschede en omstreken (dit is: Haaksbergen en Losser) omdat de Oude Boekeloseweg tussen Boekelo en Haaksbergen door het nieuwe tracé doorsneden wordt en voor fietsers een omweg van 800 m via de Geukerdijk gemaakt moet worden. Voorgesteld is een fietstunnel aan te leggen, rechtdoor onderdoor de oprit van de brug over de spoorlijn van de Museum Buurt Spoorweg.

Dit voorstel is door de minister afgewezen. Wel is gekozen voor een verdiepte aanleg van de autoweg onderdoor de spoorweg en de Geukerdijk. Voor de fietser betekent dit nog steeds een omweg.

In het gebied Enschede – Haaksbergen komen de volgende voorzieningen
(te realiseren vóór eind 2018):

  • Fietstunnel De Snuve in de Teesinklandenweg
  • Viaduct Badweg
  • Spoorviaduct Hanenberg Geukerdijk
  • Aansluiting Haaksbergen Kolenbranderweg
  • Viaduct Koldeveld Goorsestraat
  • Fietstunnel De Gieber Holthuizerstraat
  • Viaduct Het Rouhof Kattendamseweg
  • Viaduct Eeltinkveld Kerkweg
  • Aansluiting Neede Haaksbergseweg Needseweg
  • Fietstunnel Bijenkamp Oude Eibergseweg Oude Needseweg
Ontwerptracébesluit-N18
pdf ⋅ 436 KB

Trace-N18-schematisch-overzicht

Download

pdf ⋅ 2 MB

201705-N18-hoofdkaart_tcm21

Download

Categorieën

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *