Direct naar inhoud
Fietsersbond Enschede

Een bloemlezing van opmerkingen

Wim Koolhoven
Gepubliceerd op:

Enschede is uitgeroepen tot beste grote fietsstad en is behoort bij de top 5 van Nederland. Dit is uitgebreid gevierd, op maandag 24 februari met taart voor de gemeente en op vrijdag 28 februari in Utrecht. Veel resultaten zijn te vinden op Fietsstad 2020 website.

4088 Enschedeërs vulden de enquête in, meer dan 900 reacties op de laatste vraag, samen 43 pagina’s. Een uitgebreide analyse van de gemaakte opmerkingen volgt binnenkort. Veel complimenten, maar ook mensen die positief zijn maken kritische opmerkingen. Eerste idee was om een paar opmerkelijke reacties op te nemen in de analyse, maar er zijn gewoon te veel leuke en opmerkelijke teksten om er niet een aantal te delen.

De bloemlezing hieronder geeft een globaal overzicht van de reacties. Dit betekent dat niet alle genoemde onderwerpen en locaties worden genoemd.

Complimenten

Enschede is voor mij fietststad 2020!

Als je naar je werk kan fietsen is dat zo heerlijk en ontspannend!

Enschede is een geweldige fietsstad!

Zo fijn dat ik op de fiets sneller op mijn bestemming ben dan wanneer ik de auto zou nemen

Ik heb mijn auto verkocht omdat fietsen in Enschede fijner is dan autorijden!

De gemeente Enschede heeft de afgelopen jaren veel gedaan voor de fietser. Het fietsen is veiliger, makkelijker, aangenamer, prettiger geworden. Ik fiets dagelijks met de kinderen naar school over de fietsstraat, dit is zeer aangenaam. Het fietsen naar mijn werk van Enschede naar Delden is ook zeer aangenaam. De plannen van Enschede omtrent het fietsen en auto vervoer stimuleer ik! Bedankt Enschede.

Positief

Ik doe alles op de fiets en vind het heerlijk

Sinds dit jaar de keuze gemaakt om te fietsen naar mijn werk. Dit bevalt uitermate goed. Vooral de F35 is een uitkomst.

Ik vind dat Enschede echt veel fietsvriendelijker is geworden afgelopen jaren. Ik hoop dat het zo blijft of zelfs nog beter wordt.

Zijn nog wel wat (kleine) verbeterpunten, maar het is er “goed fietsen”.

De SMART-app is een perfecte uitvinding. Je scoort beloningen/kortingen in de regio en je krijgt uitdagingen om vaak je fiets te gebruiken. En een deel van de verkeerslichten gaan sneller voor jou op groen.

Ik heb mijn auto verkocht omdat fietsen in Enschede fijner is dan autorijden!

Negatief

Enschede is nog lang geen fietsstad. Autoverkeer en bussen gaan voor fietsverkeer. Scooters op fietspaden rijden veels te hard.

Ontzettende slechte fietspaden. De haaksbergerstraat is er 1 van en dan vooral het stuk vanaf de Europalaan naar de rotonde met de konijnen-oren. Dit fietspad is veels te smal en vol hobbels en bobbels. Gebak krijg je hier niet zonder kleerscheuren zonder gezop in huis. De fietsers door stadsveld/pathmos moeten een levensgevaarlijk kruispunt oversteken met de singel. Het is hier net Russische roulette; vanuit de usselerweg heb je geen uitzicht op het van linkskomend verkeer wanneer je naar de zwedeweg de singel wilt oversteken. Slecht bedacht.

Enschede wil graag Fietsstad 2020 worden, maar vergeleken met pakweg 10-15 jaar geleden is het er niet op vooruit gegaan. Voorheen kregen fietsers op kruisingen sneller groen, tegenwoordig sta je soms wel een minuut of nog langer te wachten. De gemeente heeft een hoge pet op van de voorzieningen voor fietsers om Fietsstad te worden, maar als fanatieke Enschedese fietser merk ik er bar weinig van.

Vergelijkingen met andere steden

Enschede is een prima voorbeeld voor andere gemeentes

Een stad die écht daad bij woord voegt als het er om het gaat fietsers te motiveren en veiligheid, snellheid en gemak voor fietsers zowel in de stad als het buitengebied en op de verbindingswegen goed laat aansluiten op de wensen van de fietsers, verdient het te winnen. Voor ons is het al zo gewoon, dat het pas in de volgende stad opvalt hoe slecht daar de fietspaden zijn, hoe lang je daar moet wachten voor rode verkeerslichten of dat je daar onderuit kunt gaan door niet gestrooide fietspaden. In Enschede ben je als fietser echt verwend!

Ja. Ik ben gek op fietsen in Enschede. Toen ik als student in Utrecht woonde was fietsen soms echt een kwestie van overleven. In Enschede is alles beter geregeld en veiliger. Verder doet de app fietsmaatje vanuit de provincie ook veel goeds. Mega leuke initiatieven hier in de regio.

Ik ben verhuisd van Almelo naar Enschede en merk enorm veel verschil met hoe de gemeente Enschede de fietser faciliteert met fietssnelwegen, bordjes met hoe lang het fietsen is naar een bepaalde wijk met een normale fiets én e-bike, veilige routes waarbij je nauwelijks de weg met auto’s hoeft te delen, korte omfietsroutes en de SMART app.

De 4 sterren die ik heb ingevuld zijn, omdat ik zelf echt kritisch ben. Ik vind Enschede echt een super fijne fietsstad. Ik fiets ook veel in andere steden en daar kunnen ze nog veel van Enschede leren!

Zeer goed geregeld, maar dit merkte ik pas toen ik laatst in een andere grote stad op de fiets stapte, omdat het voor mij zo gewoon voelt.

Het moet beter

Geef fietsers eindelijk de ruimte die ze verdienen. Nog steeds staan auto’s op 1. Dat moet veranderen. Vervang de oude fietspaden. Zo oneffen en hobbelig.

ik mis de vanzelfsprekende politieke keuze voor het fietsverkeer in mijn stad. Dat was in de jaren 80 anders toen zwom Enschede tegen de stroom in door prioriteit te geven aan het fietsverkeer en openbaar vervoer. Dus kom op beken weer fiets kleur zou ik zeggen!

Opmerkingen

Enschede doet echt wel zijn best voor fietsers maar om het nou fietsstad te noemen; de auto blijft dominant en krijgt veel meer aandacht

Fietssnelweg is erg fijn. Enige fietsprobleem wat ondervonden is was aan de Hengelosestraat ten tijde van erg veel processierupsen

Automobilisten hebben duidelijk de prioriteit bij de gemeente. Ze mogen erg hard rijden op grote wegen waar de fietsers niet gescheiden van de rijbaan zitten. Overal wordt het principe “alle fietsers tegelijk” gebruikt op kruispunten, wat voor lange wachttijden en gevaarlijke situaties zorgt. Ik zou het onterecht vinden als ze met de status quo deze prijs winnen.

fietsn in Glanerbrug aan de Gronausestraat is onveilig maar dat is bekend.

Er wordt veel gedaan aan het verbeteren van het fietsen i Enschede. Alleen rond het stationsplein zijn er nog wel wat stallingsproblemen. Hier wordt inmiddels ook aan gewerkt naar mijn idee. O.a. is er vorig jaar een geheel nieuwe extra fietsenstalling geopend. Er worden actief fietsstraten aangelegd en nieuwe bebordingen met snelle fietsroutes.

Enschede zou met name in het buitengebied de paden sterk moeten verbeteren; zijn slecht onderhouden. Bereikbaarheid per fiets van de stad is goed. Verkeerslichten ten gunste van fietsers kunnen veel beter. Fietssnelweg naar Oldenzaal verdient hoogste prioriteit; jammer dat het geld de storende factor is. Er is nog veel te doen, maar het gaat de goede kant op

De meeste stoplichten gaan razend snel op groen voor fietsers maar er zijn ook een aantal waar je juist heel lang moet wachten. In de winter worden de fietspaden op de meeste plekken sneeuw en ijs vrij gehouden maar niet overal, in oost Enschede niet. Als er veel sneeuw gevallen is worden alleen de rijstroken voor de auto gepekeld en moet je als fietser maar door de sneeuw fietsen of tussen de auto’s fietsen die vlak langs je rijden wat niet prettig is.

Hoewel gemeente Enschede heel veel doet om een fiets vriendelijke stad te worden (zoals de aanleg vd fiets-snelweg naar Hengelo) doet de gemeente ook hele rare dingen. In de Hoge Bothofstraat was er in het verleden twee fietspaden die door de hele straat liepen. De gemeente had besloten om die fietspaden weg te halen. Op dit moment heb je aan de kant vd centrum nog twee fietspaden, maar deze stoppen halverwege de straat. Ik heb geen moeite om de weg te delen met auto’s, maar de weg is net breed genoeg voor tweerichtingsverkeer. De automobilisten scheuren er doorheen en waar de Hoge Bothofstraat eindigt op de Oliemolensingel staat er tijdens spits een kleine file. Het probleem is dat de auto’s de weg helemaal hebben bezet en er geen ruimte over blijft voor fietsers. Ik moet dan genoodzaakt over de stoep fietsen om thuis te komen. Deze verandering door de gemeente kan ik niet fietsvriendelijk noemen.

Fietsstraten

Prachtige fietsstraten aangelegd in de gemeente. Hier wordt veel gedaan voor de fietser.

op nog veel te veel plekken, inclusief de fietsstraten worden fietsers gedomineerd door auto’s. Auto’s hebben en nemen vaak voorrang. Zeker in de buurt van het centrum zijn meer afsluitingen voor auto’s gewenst.

In de fietsstraten is het te makkelijk voor auto’s om hard te rijden! Zo nu en dan een plantenbak op de weg is geen overbodige luxe!

Fietssnelweg F35

De F35 is super!

De fietssnelweg F35 is echt het einde, zo mooi, snel en rustgevend!

De F35 graag snel doortrekken naar Oldenzaal!

Op de F35 word je weg gedrukt door scooters die te hard rijden. Zelfs een motorrijder heeft deze route ontdekt!!

Sinds dit jaar de keuze gemaakt om te fietsen naar mijn werk. Dit bevalt uitermate goed. Vooral de F35 is een uitkomst.

Een fiets”snel”weg met zijstraten die voorrang hebben, hoe raar is dat!

Fietssnelweg naar hengelo en je hebt 3 keer geen voorrang, te gek voor woorden.

Verkeerslichten

Ze zeggen veel te doen, maar de hengelose straat waar de hele UT overheen fietst is een grote chaos, het wegdek hobbelig en er staat regelmatig een file voor de stoplichten… dat er 30 mensen door groen gaan, 30 door rood en er nog 60 staan te wachten….

Geef de fietser bij stoplichten vaker groen, dan gaan nog meer mensen met de fiets i.p.v. de auto.

in alle richtingen gelijktijdig groen betekent in Enschede vaak: wachten tot autos uit alle richtingen zijn geweest, dan krijg je ook een paar seconden groen

Voorheen kregen fietsers op kruisingen sneller groen, tegenwoordig sta je soms wel een minuut of nog langer te wachten

Vooral in de spits gaan auto’s voor bij de stoplichten op de Kuipers dijk. Als fietser moet je vaak twee rondes wachten ook als het regende.

Wegwerkzaamheden

wanneer alle opbrekingen klaar zijn zal ik iets positiever zijn, er is elke week wel ergens iets opgebroken

Ik vind het vervelend dat je bij bouw op de wegen moet afstappen. Ik denk dat als er opletten zou staan ook goed zou werken.

bij wegopbrekingen wordt het fietsers niet makkelijker gemaakt echter men tracht dit wel..

Ik hoop dat wanneer alle werkzaamheden aan de weg klaar zijn het ook weer prettiger fietsen is. Op dit moment is Enschede een ramp.

Military

We hadden een groot landelijk event in Enschede, de Military. Met de auto en met de bus was het gratis te bereiken, met de fiets stond je in een lange file om verplicht 2 Euro pp te betalen om je fiets nog een eind van de echte entree te plaatsen. We waren met 6 mensen, dus 12 euro! Voelde als een boete!!

Door Automobilisten

Enschede is compleet doorgeslagen qua fietsroutes waardoor het andere verkeer altijd vaststaat. Compleet van lotje getikt hier

… soms wordt er naar mijn mening teveel gedaan voor fietsers … (automobilist :-))

Fietsers worden te veel voor getrokken

Over Automobilisten

De gemeente Enschede heeft op dit moment geen actief handhavingsbeleid voor verkeersovertredingen die worden gemaakt door gemotoriseerd verkeer. Hierdoor is het regelmatig onveilig om in Enschede te fietsen. Ik noem al voorbeelden; veel te hard rijden door auto’s op de fietsstraten. Parkeren van auto’s op fietsstroken / de stoep.

Er zou meer controle (flitspalen) moeten komen op kruispunten. Veel automobilisten rijden door het rode stoplicht.

Meer controles op te hard rijdende automobilisten op de fietsstraten

Er wordt veel geïnvesteerd in fietststraten echter zijn er erg veel automobilisten die zich niet aanpassen waardoor er ernstig gevaarlijke situaties ontstaan.

Ik vind het super dat er zoveel Fietsstraten komen, alleen is het levensgevaarlijk hoe sommige automobilisten zich gedragen. Er moet een regel komen dat auto’s niet mogen inhalen. Maximaal 15 km per uur. Gewoon met de fietsers mee. Fietsers zijn de baas op een fietsstraat. Niet de automobilisten. Wij rijden elke dag over de Emmastraat. Het gebeurt regelmatig dat daar een auto nog even snel wil inhalen. Je kunt prima achter de fietsers aanrijden en even geduldig zijn. Dan zou de fietsstraat perfect zijn.

Tot slot

Top fietstas is Enschede

Ik fiets ca. 5000 km op jaarbasis, dus ik weet denk ik wél waar ik het over heb 😉

Gewoon doorgaan ait vedan !

Een lijst met medewerkers