De fietsstad-verkiezing eerder dit jaar bood de respondenten de gelegenheid om hun mening te geven over het fietsen in hun eigen gemeente. Dat leverde alleen al voor de gemeente Enschede 270 reacties.
Velen waren tevreden tot positief over het fietsen in Enschede. Vooral de nieuwe fietssnelweg F35 werd zeer gewaardeerd. Een meerderheid van de reacties was echter kritisch tot negatief.
Veel algemene reacties betroffen het gevaarlijke gedrag van automobilisten, en het gebrek aan enige handhaving daar op.
Velen klaagden over te weinig ruimte op wegen en fietspaden ten gunste van automobilisten, vooral de smalle fietsstroken langs 50km-wegen, en de lange wachttijden bij verkeerslichten, die eveneens voor auto’s optimaal staan ingesteld.
Ook fietsdiefstal, het gebrek aan veilige parkeerplekken, zoals fiets-nietjes bij o.a. winkels werd veel genoemd.
Wij zijn vooral geïnteresseerd in het aantal gevaarlijke plekken, kruisingen en gebrekkige fietspaden die meermaals werden genoemd in de reacties.
Hieronder een selectie van zes plekken, die we met de gemeente willen bespreken.
1
Kruising Mozartlaan – Kottendijk – Roessingsbleekweg
Op elkaar wachtende auto’s in spits maken doorfietsen vanuit Mozartlaan onmogelijk, zowel naar rechts richting Roessingsbleekweg, of rechtdoor richting Kottendijk.
Ook de Roessingsbleekweg is vrijwel onfietsbaar als auto’s in de file staan.
2
Kruising Molenstraat Oldenzaalsestraat
Te hard rijdende auto’s maken oversteken gevaarlijk, vaak moeten fietsers de zelfde afslaande auto 2x voor laten gaan. Voorgesteld is een inrichting die auto’s afremt, zoals een rotonde.
3
‘Shared Space’ bij Saxion aan Ariensplein/Ruyterlaan
Veel fietsers durven de ‘shared space’ tussen de auto’s niet te gebruiken en mengen zich tussen de vele voetgangers op de ‘fietsstoep’, achter een hoge stoeprand en tussen andere hindernissen.
De ‘Shared Space’ is een mislukt experiment. De rijbaan als Fietsstraat bestempelen zou veel onduidelijkheid oplossen.
4
Oversteek Oldenzaalsestraat – Mooienhof – Brinkstraat
Schuine oversteek is onoverzichtelijk en wordt als gevaarlijk ervaren.
5
Oversteek vanaf het MST ziekenhuis naar en van de Emmastraat
Fietsers moeten daar lange omwegen maken op belangrijke fietsroute.
Ten minste enkele ‘witte kruisen’ op asfalt van busbaan en rijbaan, kan het oversteken van Haaksbergerstraat tussen de files door mogelijk te maken.
6
2-richtingen fietspaden die overgaan in een één-richting pad, en dwingen tot oversteken op plekken met veel verkeer.
Zoals de Zuid-Esmarkerrondweg en Euregioweg t.h.v. Najaarsweg.