Op de fiets naar Münster

Ben deze zomer via Steinfurt en Greven naar Münster gefietst om vervolgens na twee weken vakantie via Darfelt terug te rijden naar Enschede. Hieronder de verschillen die mij opvielen.

Münster en omgeving

  • geen snorfietsen en brommers op fietspaden
  • keuze ‘vrijheid’ vaak mogelijk op de straat voor snelle of op de stoep voor langzame fietsers
  • doorgaande wegen geen duidelijke wegmarkering of fietspaden voor fietsers maar als het er wel is loopt deze markering ook over kruisingen heen als dan niet met ‘rode loper’
  • soms ontbreekt op- en afrit voor fietsers, dus omrijden of over opstakels ‘klunen’ zoals bermen en verhoogde (stoep-)randen
  • vaak fietspaden onderdeel van stoep waardoor
    1. veel hobbels bij op- en afritten bij huizen voor auto’s en stoepranden
    2. geen/slecht overzicht bij kruisingen
  • Fietsinfra vaak ruimtelijk onderdeel OV-infra bijv.
    1. busstop is op fietspad gesitueerd
    2. fietspad ligt tussen halte en abri
    3. vaak hinderen voetgangers en fietsers elkaar wegens ruimtegebrek maar ook door ontwerp bij kruisingen
  • verkeerslichten zijn meestal zeer fietsonvriendelijk,
    1. meestal meerdere keren wachten, zelfs bij recht oversteken nogmaals wachten op vluchtstrook
    2. soms moet je ook andere verkeersdeelnemers hinderen (voetgangers) om VRI in te schakelen
    3. vaak ook onduidelijk of fietsers bij voetgangers of autoverkeer wordt geregeld, schept vaak irritatie over en weer
  • bewegwijzering meestal enkele borden met plaatsnamen gevolgd door vierkante witte borden met een rode pijl zonder (verwijzing) plaatsnaam – hopen dat je de goede route volgt
  • bij overwegen staan de spoorbomen langer dicht dan wat we gewend zijn maar zodra ze opengaan, gaat iedereen meteen over, terwijl wij gewend zijn om nog even te wachten

Oude spoorbanen

Ook trof ik enkele oude spoorbanen aan (wat nu fietspaden zijn geworden – zonder brommers) en een lange afstandsfietsroute.

Van oude spoorbaan tot fietspad

  1. Farradbahn: COESFELD – DARTFELD – STEINFURT – REINE
  2. Mohnebahnroute: MOHNESEE – WARSTEIN
  3. Erzbahnroute: GELSENKIRCHEN – BOCHEM – ESSEN (Zollverrein te Essen – zeer attractief rangeerterrein met bijbehorend industrieel erfgoed oa ‘musea’, kantoren en wonen)
  4. HAMM (Uentrup) – DOLBERG – AHLEN

Langeafstandsroute (langs rivier de Lippe)
Detmold – Hamm – Xanten

Tweede leven

Wellicht kunnen we iets leren hoe contouren oude spoorbanen tot tweede leven te wekken voor een groot publiek, bijvoorbeeld:

  1. Enschede / Hengelo – Boekelo – Haaksbergen – Wnterswijk – Borken / Bocholt
  2. Enschede – Alstatte – Ahaus
  3. Enschede – Lonneker – Oldenzaal – Denekamp – Nordhorn

Categorieën