Grote delen van de stad worden 30km/h, maar veel wegen met onveilige fietsstroken blijven nog 50km/h.
Het nieuwe Wegencategoriseringsplan Enschede in februari gepubliceerd en op 24-2 uitgebreid besproken in de Stedelijke commissie van de gemeenteraad, moet het oude gedateerde plan uit 2002 vervangen. Dit plan heeft verstrekkende gevolgen voor de toekomstige fietsbaarheid van Enschede.
Het Plan
Het concept Wegencategoriseringsplan Enschede beschrijft een toekomstvisie waar in de wegen worden ingedeeld in een aantal categorieën GOW50, GOW30 en ETW30.
Een aantal wegen is nu nog GOW50 (gebiedontsluitingsweg met 50km/u) en zal worden veranderd in GOW30, met een maximum snelheid van 30km/u.
Dat betreft alle wegen binnen de Singels en een aantal grote wegen binnen de wijken. Dit bevordert de veiligheid voor al het verkeer, en daar zijn we als Fietsersbond heel blij mee. Helaas blijven de Singels en alle invalswegen GOW50 in dit plan.

In dit kaartje geven de kleuren de categorie aan:
ETW: ErfToegangsWeg
GOW: GebiedsOntsluitingsWeg
bruin: ETW30
geel: ETW60
groen: GOW30
rood: GOW50
lichtblauw: GOW80
blauw: Stroomweg
Gevaarlijke wegen
Ons grootste bezwaar tegen dit plan is dat enkele invalswegen, de Deurningerstraat, Oldenzaalsestraat, Hengelosestraat en ook de Singels, niet voldoen een de door CROW gestelde eisen aan een GOW50-weg. Het ontbreken van vrijliggende fietspaden maken deze wegen ronduit levensgevaarlijk.
Denk aan op de fietsstrook stilstaande bestelbusjes of openslaande deuren vanaf de er vlak naast gelegen parkeerstrook. Vele fietsers gaan daar gewoon omheen zonder te wachten tot de weg geheel vrij is. Ook moeten fietsers elkaar kunnen inhalen, wat op vele smalle stroken alleen kan via de rijbaan. En dit wordt in de toekomst alleen maar nijpender door meer elektrische fietsen in allerhande varianten.
Er resteren meerdere GOW50-wegen die niet voldoen aan de CROW-richtlijn, maar die zijn niet zo gevaarlijk als de smalle Deurningerstraat en Oldenzaalsestraat waar onvoldoende afstand tussen snelle auto’s en fietsers de situatie verergert.
Keuze van Enschede, oproep tot bezwaar
Enschede kiest hier voor het afwijken van de duidelijke CROW-richtlijnen met grote risico’s. En dat alleen ten behoeve van de ‘bereikbaarheid’ en ‘doorstroming’ van het autoverkeer, waarvan niet vaststaat dat deze echt te leiden hebben onder een lagere maximum snelheid van 30km/u.
Nu ook Amsterdam heeft gekozen voor de hele stad naar 30km/u, staat Enschede inmiddels op de 3e plaats onder grote gemeenten met het grootste aantal kilometers gevaarlijke 50km/u wegen zonder vrijliggende fietspaden.
Ook de voorgestelde GOW80-categorisering (80km/u) van Euregioweg en Oostweg geeft veiligheidsrisico’s en wordt door ons afgeraden.
Onze uitgebreide reactie op dit plan, andere bezwaren, en enkele bronnen, zijn te vinden in onze brief aan de wethouder: Reactie Fietsersbond
Het Wegencategoriseringsplan is nu nog slechts een concept-plan, en met vele zienswijzen hopen wij dat dit plan nog kan worden bijgestuurd naar een fietsvriendelijker versie, met minder gevaarlijke 50km/u-wegen.
Wij roepen iedereen op om voor 14 april een zienswijze in te dienen en bezwaar te maken tegen deze keuzes. Dat kan snel met deze link van de gemeente.
Enkele voorbeelden
Voorbeelden van zienswijzen kunnen zijn:
- “De veiligheid voor (jonge) fietsers verdient prioriteit. De richtlijnen voor verkeersveiligheid vind ik de absolute ondergrens.”
- “Voor mijn deur zie ik geregeld bijna-ongelukken. Ik vind dat de snelheid hier omlaag moet.”
- “Ik wil niet dat mijn kind de weg met fietsstroken gebruikt. Ik vind dat gevaarlijk met de passerende auto’s.”
- “Auto’s moeten kunnen doorrijden, ook als er jaarlijks fietsers het ziekenhuis in gereden worden en niet meer durven fietsen.”